Niepubliczny Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Jana Pawła II przy ZOL dla Dzieci powstał
w październiku 1992 roku. Poza zajęciami wynikającymi
z realizacji obowiązku szkolnego, dzieci objęte są rehabilitacją, hipoterapią
i hydroterapią. Uczniowie odnosili sukcesy uczestnicząc
w wielu międzyszkolnych konkursach recytatorskich, muzycznych oraz plastycznych. Troskliwa opieka nauczycieli, opiekunek
i sióstr stwarza domową atmosferę wzajemnego zrozumienia
i życzliwości.
Uczniowie kończąc szkołę, po konsultacji
w poradniach zawodowych, wybierają najlepsze dla siebie szkoły zawodowe lub technika. Działają też czynnie
w związkach lub towarzystwach dla osób niepełnosprawnych. Dzieci wzrastają
w poczuciu poszanowania dla ludzi
i siebie. Uczą się wzajemnej pomocy jak również wrażliwości na świat.
W miarę ich możliwości przygotowywane są do samodzielnego życia.
Edukacja i wychowanie
W naszym Ośrodku funkcjonuje przedszkole, do którego uczęszczają dzieci w wieku 5-8 lat w różnym stopniu niepełnosprawne. Celem naszego oddziału przedszkolnego jest wczesna wieloprofilowa rehabilitacja, reedukacja umożliwiająca maksymalnie wykorzystywać potencjał rozwojowy, przygotowując dziecko od strony umysłowej, emocjonalnej, społecznej, ruchowej do podjęcia dalszej nauki w odpowiedniej szkole lub placówce. Staramy się dzieciom urozmaicić każdy dzień organizując wycieczki, wyjazdy rożnego rodzaju oraz ciekawe konkursy.
Do szkoły podstawowej uczęszczają dzieci objęte obowiązkiem szkolnym. W ośrodku funkcjonują klasy dla uczniów w normie intelektualnej i niepełnosprawnych intelektualnie
w stopniu lekkim. Tam uczniowie realizują treści zawarte w podstawie programowej. Programy dostosowane są do potrzeb i możliwości naszych podopiecznych. Równolegle istnieją także klasy dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym
i znacznym. W tych klasach uczniowie uczą się treści dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb
i możliwości.
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim uczą się
w zespołach rewalidacyjno – wychowawczych. Zajęcia rewalidacyjne są integralną częścią pracy edukacyjnej i wychowawczej. Uwzględniają specyficzne potrzeby rozwojowe uczniów
i wychowanków oraz ich indywidualne tempo rozwoju.
W naszej placówce funkcjonują równieź grupy wychowawcze, których działalność wynika
z przyjętego w ośrodku ogólnego planu pracy opiekuńczo – wychowawczej placówki. Grupy wychowawcze stwarzają wychowankom specjalne warunki materialno- bytowe
i organizacyjne do właściwego przebiegu procesu kształcenia
i wychowania pełniąc funkcje opiekuńczą, społeczną, kompensacyjną, reedukacyjną i profilaktyczną. Wychowankowie, będąc pod stałą opieka pionu medycznego, funkcjonują w 4 grupach wychowawczych. Posiadamy boisko do piłki nożnej, karuzele, huśtawki, ściankę wspinaczkową, piaskownice. Tereny zielone sprzyjają zajęciom sportowym oraz rekreacyjnym. Funkcjonują tu również kółka zainteresowań: przyrodnicze, fotograficzne, kulinarne, biblioteczne. W życiu grup wychowawczych aktywnie uczestniczą rodziny wychowanków. Utrzymujemy również kontakt ze środowiskiem lokalnym, aby jak najlepiej przygotować dzieci i młodzież do dalszego samodzielnego życia.
Terapia i rewalidacja
Terapia Psychologiczna
Zajęcia z psychologiem mają charakter korekcyjno - kompesacyjny. Ukierunkowane są zarówno na usprawnianie słabych stron dziecka, jak również wspomaganie mocnych stron.
W wielu sytuacjach prowadzona jest również interwencja psychologiczna, która jest konieczna w sytuacjach trudnych, nagłych oraz nieprzewidywalnych.
Dzieci mające problem
z radzeniem sobie z emocjami na zajęciach
z psychologiem nabywają nowe umiejętności społeczne, które poprawiają
i ułatwiają im funkcjonowanie w grupie. Praca ukierunkowana jest również na walkę z dysleksją, koncentracją uwagi i wieloma innymi dysfunkcjami.
Miejsce w gabinecie jest również dla dzieci, które chcą rozwijać swoje zainteresowania. W takich sytuacjach psycholog wspomaga ich motywację, ułatwia dostęp do informacji rozwijających ich wiedzę. Zapewniamy terapię psychologiczną w różnych formach.
Terapia logopedyczna
Celem terapii jest rozwój mowy i nabywanie kompetencji komunikacyjnych z wykorzystaniem metod dostosowanych do potrzeb i możliwości dziecka. Terapia jest nastawiona na komunikację. Wykorzystywane są w niej m. in. alternatywne metody komunikacji. Terapia obejmuje też ćwiczenia oddechowo-głosowe pomagające wypracować prawidłowy wzorzec oddechowy niezbędny do poprawnej emisji głosu, korektę wad wymowy, pracę nad zaburzeniami słuchu fonemowego, oraz pracę nad wszystkimi trudnościami w mowie i komunikacji. Gabinet logopedyczny wyposażony jest w profesjonalne multimedialne programy do terapii mowy.
Dogoterapia
Jest to jedna
z metod naturalnych wspomagająca leczenie
i rehabilitację osób
z różnego rodzaju zaburzeniami
i niepełnosprawnościami, prowadzona
z udziałem odpowiednio wyszkolonych psów.
Muzykoterapia
Jest to jedna z metod arteterapi - poprzez stosowanie różnego rodzaju materiału dźwiękowego oraz zjawisk akustycznych stymuluje rozwój dziecka oraz wspomaga korygowanie
i kompensowanie zaburzonych funkcji organizmu. Podczas zajęć wykorzystujemy techniki z zakresu muzykoterapii aktywnej – tworzymy improwizacje ruchowe, śpiewamy, gramy na instrumentach muzycznych, a także przygotowujemy rożnego rodzaju występy artystyczne, będące uwieńczeniem naszej pracy – i muzykoterapii receptywnej – uczymy się słuchać dźwięków pochodzących z otoczenia.
EEG Biofeedback
EEG Biofeedback to rodzaj terapii, dzięki której pacjent w sposób świadomy uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu, tak by mózg pracował wydajniej i szybciej. Trening jest bardzo przyjemny, ma formę gry komputerowej. Metoda ta umożliwia m.in. zwiększenie efektywności pracy mózgu, relaksację całego organizmu, lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach, kształtowanie pozytywnego myślenia i poprawienie szybkości uczenia się oraz zapamiętywania nowego materiału.
Integracja Sensoryczna
Terapia SI prowadzona jest poprzez ruch, w formie twórczej zabawy. Podstawowym jej celem jest takie stymulowanie układu nerwowego, które da mu możliwość właściwej pracy, czyli prawidłowego odbierania, przetwarzania i formułowania odpowiedzi na bodźce płynące ze środowiska i naszego ciała.
Terapia Integracji Sensorycznej prowadzona jest w specjalnie przygotowanej do tego celu sali terapeutycznej. Pomieszczenie wyposażone jest w wiele urządzeń, a także w wiele pomocy. Powoduje to, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą. Zajęcia kojarzą im się bardziej z dobrą zabawą, aniżeli z żmudną terapią.